Pierre Fouché

Pierre Fouché (° 1977, Pretoria) stelt zich voor als kantwerkster. Deze aanduiding onderstreept zijn interesse in de technieken, materialen, geschiedenis en maatschappelijke relevantie van textiel. Zijn respect voor techniek, traditie en innovatie heeft Fouché zijn plaats binnenin verdiend het ambachtelijke etablissement als een internationaal gerespecteerde beoefenaar en leraar van eigentijds kloskant. Zijn voorliefde voor geheimzinnig media en esthetiek hebben ertoe geleid dat zijn praktijk macramé, borduurwerk met getrokken draad, encaustisch schilderen en pinhole-fotografie omvat, evenals traditionele schilderkunst, tekenen en prentkunst. Thematisch concentreert zijn werk zich op portretten en de blik, fotografie en representatie-, toe-eigenings- en webmediaculturen, evenals enkele uitstapjes naar openlijke queerpolitiek. Vaak geïnformeerd door de wereld kunstgeschiedenis neigt zijn verlangen om de machinerie van hedendaagse visuele culturen te begrijpen naar de romantiek. Zijn consequente huwelijk van iconografie met vakmanschap draagt ​​ook bij aan deze lezing.

Fouché behaalde zijn MA in Fine Arts aan de Universiteit van Stellenbosch in 2006. In 2018 was hij de hoofdartiest van de Andorrese stad Escaldes – Engordany’s 12e Textiel- en Glassymposium. Opmerkelijke groepstentoonstellingen zijn onder meer Lace / not lace in de Hunterdon Kunstmuseum in Clinton, New Jersey; Vervaardigd: objecten in beweging in het Boston Museum of Fine Arts (2018), Vrouwenwerk in de Iziko South African National Gallery (2016), evenals de reizende tentoonstelling, Queer Threads: Crafting Identity and Community, voor het eerst tentoongesteld in het Leslie + Lohman Museum of Gay and Lesbian Art, New York (2015). Zijn werk is vertegenwoordigd in de openbare collecties van de Iziko South African National Gallery en de Artphilein Foundation, Zwitserland.

a a