Sanell Aggenbach

Het werk van Sanell Aggenbach handelt voornamelijk over de kruising van geschiedenis en privéverhalen door het proces van herinnering en interpretatie te beschouwen. Haar werk vertoont een volleerde virtuositeit terwijl ze zich comfortabel beweegt tussen verschillende disciplines zoals schilderkunst, print making en beeldhouwkunst.

Sinds 2003 richt Aggenbach zich vooral op ondermijnde vrouwelijke stijlfiguren en feministische thema’s. In haar meest recente solotentoonstelling, Bend to Her Will, herformuleerde ze op subtiele en ondeugende wijze de hobbyistische kunst van het bloemschikken door zich de traditioneel mannelijke kunst van de Japanse Ikebana toe te eigenen. Haar sculpturale werk, voornamelijk in brons, parodieert westerse meesterwerken van Michelangelo, Henry Moore en Warhol tot Pierneef en werpt een verfrissende blik op deze cruciale verwijzingen vanuit het perspectief van een vrouw.

Aggenbach (1975), geboren in Kaapstad, woont en werkt momenteel in Woodstock, Kaapstad. Haar onderzoekende werk heeft haar vele successen opgeleverd, waaronder het winnen van de Absa L’Atelier Award in 2003. Haar werk is vertegenwoordigd in tal van openbare en privécollecties, waaronder Sasol, Absa, Spier, SABC, Red Bull (Oostenrijk), de South African National Gallery , 21C Museum in Kentucky (VS) en Anglo Gold.

“Mijn eerdere werken waren sterk afhankelijk van het verwerken van gevonden beelden, het heroverwegen van associaties en het creëren van nieuwe ficties. Deze werken waren vaak een samensmelting van historische referenties met privéverhalen en maken deel uit van een proces van onderzoek naar pathologieën en het deconstrueren van het verleden. Mijn voornaamste bedoeling is om subtiele paradoxen te construeren door een behoorlijke humor te introduceren, zowel formeel als materieel. “

a a