Why Should I Hesitate: Sculpture – William Kentridge

Tentoonstelling in Kaapstad

In Why should I Hesitate: Sculpture komen bezoekers een reeks nieuwe en historische kunstwerken tegen die de afgelopen twee decennia zijn geproduceerd en die de verbintenis van Kentridge met een driedimensionale vorm vertellen. Van 24 augustus 2019 tot 23 maart 2020 valt de tentoonstelling van Norval Foundation samen met een complementaire tentoonstelling Why Should I Hesitate: Putting Drawings To Work, in Zeitz Museum of Contemporary Art Africa, dat de tekenpraktijk van Kentridge centraal stelt.

Why should I Hesitate: Sculpture is de eerste tentoonstelling die internationaal de productie van Kentridge als beeldhouwer aanpakt en is een unieke focus op dit aspect van zijn uitvoering. Deze tentoonstelling behandelt verschillende werken en getuigt van zijn langdurige improvisatie bij het omgaan met driedimensionale vormen. De tentoonstelling ziet de oorsprong van deze werken in rekwisieten uit zijn opera’s en beelden uit zijn animaties die van het podium en uit het scherm stappen en ons rechtstreeks confronteren op grondniveau. Ook gaan nieuwe werken in première in opdracht van deze tentoonstelling.

Een centrale zorg van Why should I Hesitate: Sculpture is een begrip dat de sculpturen van Kentridge agentschap hebben. Kinetische sculpturen maken gebruik van megafoons op survey-statieven, een behendige knipoog naar het Russische constructivisme en impliceren een uitzending van een onpersoonlijke en mechanische autoriteit door een propogandist. In Singer Trio (2018) krijgen ‘kant-en-klare’ naaimachines bijvoorbeeld een stem voor een optreden, hun megafoons gesynchroniseerd terwijl ze een nieuwe en humoristische aanwezigheid in deze wereld krijgen.

Veel van de sculpturen van Kentridge belichamen een geanimeerd spektakel. Doorgaand door een schijnbaar willekeurige constructie van abstracte vlakken, zoals in World on its Hind Legs (2009), zien we hoe grafische vormen zich onverwachts uitlijnen, overgaand in een georganiseerd geheel dat visueel en metaforisch geladen is. Ga een beetje verder en de vormen verdwijnen opnieuw.

Elders wordt Kentridge’s repertoire van alledaagse voorwerpen en off-the-cuff ideeën vertaald in rijen van kleine bronzen sculpturen, syntactisch gerangschikt op een plank om te lezen als tekstregels op een pagina. In Paragraaf II (2018) staan ​​paard, neus, kan, camera, megafoon en anderen in de rij om schijnbaar puzzels te maken, die visuele puzzels die woorden oproepen die de vroege surrealisten zo verrukten.

Verschillende stukken van Kentridge’s visuele lexicon zijn herwerkt tot opgeschaalde gipsprototypes waaruit monumentale bronzen sculpturen zijn gegoten: een gigantische kurkentrekker, een instortende kruik van kubistische afkomst, een visuele bloei in de vorm van een ampersand, en de intense aanwezigheid van een enorme ciné-camera – het observerende alter ego van de wonderbaarlijke output van Kentridge misschien?

Het verscheurde verhaal, zo krachtig zichtbaar in het werk van Kentridge, wordt gechoreografeerd in serious dislocaties die botsen tussen het persoonlijke en het politieke, het operatieve en het alledaagse, het schijnbaar irrelevante en het sociaal relevante. Het naderen van de sculpturen van Kentridge opent ons naar een dadaïstisch landschap, dat zowel uitdaagt als begoochelt.

 

Why Should I Hesitate: Sculpture – William Kentridge

Norval Foundation, Kaapstad

Curator: Karel Nel

24 augustus 2019 t/m 23 maart 2020

Meer info: www.norvalfoundation.org